Italien_Roseto comunale_0_1900x831
Jambo ToursItalienItalienska trädgårdar - med Agneta Ullenius

Italienska trädgårdar - med Agneta Ullenius

Vi reser till Rom i mitten av maj när blommor och växter är som allra vackrast i de praktfulla trädgårdar som omger den italienska huvudstaden. Tillsammans med trädgårdsjournalisten Agneta Ullenius som ciceron och Helen de Barros som kunnig lokalguide skall vi utforska romerska trädgårdsjuveler, äta goda måltider med italienska specialiteter och hinna med lite shopping i Roms eleganta butiker.

Rom ligger i landskapet Lazio där man redan under romartiden hade ett stort intresse för att anlägga sköna trädgårdar med influenser från greker och perser. Den traditionen har levt vidare och under renässansen ansågs de romerska trädgårdarna vara de allra vackraste. Frascati är centrum i området Castelli Romani som är känt för de praktfulla romerska villorna och det eleganta och lätta Frascativinet. Från Hotel Villa Mercede**** gör vi dagliga utflykter till sevärda trädgårdspärlor, som de privata trädgårdarna vid påvens sommarresidens i Castel Gandolfo och markisinnan Lavinia Tavernas trädgård Giardini della Landriana där hon anlitade den världsberömde brittiske trädgårdsarkitekten Russell Page. Vi inleder vår blomstrande resa bland rosorna på Il Giardino delle Antiche Rose och ägarinnan Alexandra White del Gallo visar oss slottsträdgården Il Giardino di Orazio. I Centro Botánico Moutan finns världens största pionsamling. Vi avslutar med två verkliga sevärdheter: Renässansvillan Villa d´Este uppfördes på 1500-talet av kardinalen Ippolito d´Este på en sluttning med utsikt mot Rom och den romerska landsbygden. Villans italienska trädgård ”Giardino all´Italiana designades av Pirro Ligorio och är ett mästerverk med fontäner, nymfer, grottor, vattenspel och hydraulisk musik.Strax intill ligger ätten Caetanis berömda trädgård Ninfa, som av många anses vara världens mest romantiska trädgård. Vi äter många trevliga måltider tillsammans, bl.a. på lantgårdarna Monte Due Torri och på Marco Carpineti vars viner hör till de bästa i Lazio. På en tur till den eviga staden besöker vi den omtalade rosenträdgården Roseto comunale på Aventinen, en av Roms sju kullar. En guidad stadspromenad tar oss förbi antika sevärdheter som Colosseum på väg till Piazza Venezia där det blir tid till shopping i Roms eleganta butiker eller egna strövtåg i huvudstaden.
Typ av resa: Jambo Ensemble Rundresor på svenskaJambo Ensemble Rundresor på svenska
Resans längd:
6 dagar
Antal deltagare:
16–30

Programöversikt

Vi återvänder till Frascati och vårt hotell. En kväll på egen hand.

Dag 5, 19 maj. Villa d´Este i Tivoli och Ninfa. Idag skall vi besöka två av Lazios mest sevärda trädgårdar. Vi kör österut till den pittoreska staden...

Dag 2, 16 maj. Il Giardino di Orazio, Centro Botanico Moutan.

Resan går vidare norrut till byn Vitorchiano där vi skall göra ett besök i den trädgård som anlades 1993 av affärsmannen Carlo Confidati. Men, först äter vi lunch på restaurangen i Centro Botánico Moutan som trädgården heter. Det var i början av 1990-talet som trädgårdsentusiasten Carlo Confidati fascinerades av pioner så till den grad att han reste till Kina för att lära sig allt om den sällsynt vackra växten. I Kina har man odlat pioner i 1500 år, till en början främst för rötternas medicinska egenskaper men från 600-talet e.Kr. även som exklusiv prydnadsväxt. Buskpionerna som är Kinas nationalblomma kallades ”blommornas konung” och fick endast odlas i de kejserliga trädgårdarna. År 1789 kom den första buskpionen från Kina till Europa, där den planterades i Kew Gardens. Moutan öppnades för besökare 2003 och tusentals besökare kommer för att beskåda den sällsynta samlingen som har mer än 250 000 plantor. Centro Botánico Moutan är en speciell plats och unik i världen.

Dag 3, 17 maj. Rom, Roseto Comunale, stadspromenad och tid för shopping.

Efter en promenad i den charmiga lilla staden fortsätter vi till byn Genzano där skådespelerskan Anita Ekberg levde under sina sista levnadsår. Lantgården Monte Due Torri är ett agroturismo med egen vinproduktion där vi serveras en genuin lantlig lunch med ekologiskt odlade råvaror och får prova gårdens egna viner.

Vi fortsätter söderut mot kusten till den privata trädgården Giardini della Landriana i byn Ardea. Lantegendomen köptes 1956 av markisen Gallanti Scotti och hans fru Lavinia Taverna som var botaniker. De beslöt att anlägga en trädgård och började med att plantera träd och buskar för att få skydd från de starka vindarna från havet. Lavinia utvecklade en passion för trädgårdsodling och skapade en trädgård som blev allt större men saknade struktur. Hon vände sig till den berömde engelske landskapsarkitekten Russell Page. Han kom till Landriana år 1967 och påbörjade arbetet med att utveckla trädgårdarna och ge dem karaktär. Familjen följde Russell Pages idéer och skapade trädgårdsrum med olika teman som är åtskilda av häckar och stigar. Det är bland annat rosenträdgården, apelsinträdgården, olivträdgården, dalen med antika rosor, den grå trädgården där den hemliga fontänen ligger och den vita avenyn som kännetecknas av vita blommor under alla årstider och som leder besökaren till en konstgjord sjö. Efter Lavinia Tavernas död år 1997 öppnades trädgårdarna för besökare och vi går på en guidad visning i flera av de sevärda trädgårdsrummen.

Vi återvänder till Frascati och vårt hotell. En kväll på egen hand.

Dag 5, 19 maj. Villa d´Este i Tivoli och Ninfa.

Dag 6, 20 maj. Hemresa.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fullständigt program

Dag 1, 15 maj. Resa till Rom. Antiche Rose di Valleranello, Hotel Mercede**** i Frascati. Välkomstmiddag. Vårt flyg med SAS landar i Rom tidigt på eftermiddagen. Vår svensktalande Jamboguide och vår ciceron Agneta Ullenius möter ute i ankomsthallen och när alla har kommit tar vi bagaget till den väntande bussen. Vi har ett trädgårdsbesök direkt så tänk på att äta lunch före avresan eller ombord på flyget, det går att förbeställa. Från flygplatsen Fiumicino kör vi längs Via Laurentina till samhället Valleranello där signora Maresa del Bufalo, ”Queen of Roses”, tar emot för att visa oss sin sevärda rosenträdgård Il Giardino delle Antiche Rose. Hon har ägnat sitt liv åt rosor och visar stolt upp det praktverk som hon skapat med sin man. Trädgården hör till de vackraste i Italien och har 1200 rosarter som gärna stöttas och klänger på fruktträd som päron, äpple, körsbär och aprikos. När vi är nöjda säger vi arrivederci till signora del Bufalo och kör till vårt hotell för resan, Hotel Villa Mercede****. Hotellet ligger i byn Frascati två mil söder från Rom, en omtyckt semesterort för den romerska noblessen som lät bygga stora och pampiga villor där. Frascati är också känt för det vita vinet som vår kung Gustav III serverades vid en middag hos kardinalsfamiljen i Villa Aldobrandini när han besökte Rom år 1784. Hotel Villa Mercede är ett modernt fyrstjärnigt hotell som ligger lugnt 10-15 minuters promenad från Frascatis centrum. Hotellet har solterrass med swimmingpool, restaurang, spa och gym. Rummen är medelstora med badrum, TV och wifi är gratis på hela hotellet. Vi checkar in och senare på kvällen äter vi middag tillsammans och lär känna varandra. [M]

Dag 2, 16 maj. Il Giardino di Orazio, Centro Botanico Moutan. Efter frukost sitter vi upp i bussen som tar oss förbi romarnas Tivoli till slottet Castelo di Mandela i Anienedalen. Här styrde romarna sedan 300-talet f.Kr. och poeten Horatius som myntade begreppet carpe diem hade sin villa vid byn Licenza och gjorde trakten känd. På medeltiden lät den betydelsefulla adelsätten Orsini bygga ett fort i området som anses vara särdeles naturskönt och som har beskrivits och målats av den kände tyske landskapsmålaren Jacob Philipp Hackert som det idealiska landskapet. På 1800-talet övertogs egendomen av Alessandro del Gallo och hans fru Giulia Bonaparte som var kejsarn Napoleons barnbarnsbarn. De skapade en intellektuell salong vid slottet som lockade till sig konstnärer, musiker och författare. Giulia lät också anlägga praktfull slottsträdgård i engelsk stil och den nuvarande ägarinnan Alexandra White del Gallo visar oss runt. Hon visar Il Bosco Romantico och Il Giardino Formale på taket av befästningsverket och berättar om den slottets och markisfamiljens spännande historia.

Senare på eftermiddagen återvänder vi till vårt hotell i Frascati. En kväll på egen hand, vår Jamboguide ger gärna tips på lokala restauranger för den som vill gå ut. [F,L]

Dag 3, 17 maj. Rom, Roseto Comunale, stadspromenad och tid för shopping. Idag skall vi ta oss in till Roms centrum. Bussen hämtar efter frukost och vi stiger av i närheten av Roseto comunale, stadens rosenträdgård. Den ligger på Aventinen som är en av Roms sju kullar och där jaktens gudinna Dianas tempel låg under antiken. År 1950 blev området stadens kommunala rosenträdgård och i samlingen finns moderna och antika rosor. Här finns tusen olika arter från hela världen och det är möjligt att följa historien och utvecklingen av rosen som är en av de mest kända och älskade blommorna i världen. Både under antiken och i modern tid.

Vi möter vår lokalguide vid trädgården och tillsammans går vi på en stadsvandring som tar oss förbi Colosseum och andra antika sevärdheter. Stadspromenaden avslutas vid Piazza Venezia och det storslagna Monumento Nazionale a Vittorio Emanuele i vit marmor, där gruppen skiljs åt. Nu har man resten av dagen till att göra egna strövtåg i den eviga staden. Lunch, shopping eller bara gå omkring och trivas. Sent på eftermiddagen hämtar bussen för att ta oss tillbaka till Frascati där vi avslutar dagen med att äta middag tillsammans. [F,M]

Dag 4, 18 maj. Utflykt till påvens Castel Gandolfo och Giardino della Landriana. I området Castelli Romani finns flera pittoreska medeltida städer. En av de charmigaste är Castel Gandolfo som ligger vackert med en hänförande utsikt över Albanosjön. Staden som har åtta tusen invånare är känd för att här har påven sitt sommarresidens dit man flyttar när det blir för varmt nere i Rom. Vatikanen förvärvade tomten i slutet av 1500-talet och på 1600-talet lät påven Urban VIII uppföra palatset som ritades av arkitekten Carlo Moderno. Residenset består av Palazzo Apostolico, Villa Cybo, Villa Barberini och trädgårdarna Barberini Gardens där vi skall strosa runt bland fontäner och statyer på de magnifika och välskötta terrasserna.

Vi återvänder till Frascati och vårt hotell. En kväll på egen hand. [F,L]

Dag 5, 19 maj. Villa d´Este i Tivoli och Ninfa. Idag skall vi besöka två av Lazios mest sevärda trädgårdar. Vi kör österut till den pittoreska staden Tivoli vars historia går tillbaka långt tillbaka i antiken och där den romerska eliten lät bygga luxuösa villor. Renässansvillan Villa d´Este uppfördes på 1500-talet av kardinalen Ippolito d´Este på en sluttning med utsikt mot Rom och den romerska landsbygden. Villans italienska trädgård ”Giardino all´Italiana designades av Pirro Ligorio och är ett mästerverk med fontäner, nymfer, grottor, vattenspel och hydraulisk musik. Trädgården har stått modell för otaliga europeiska trädgårdar. Efter stora renoveringar i slutet av 1900-talet utsågs den till den vackraste parken i hela Europa och står upptagen på Unescos världsarvslista. Efter rundvandringen i Villa d´Este fortsätter resan till vinmakaren Marco Carpinetis gård i Ninfa-området. Deras ekologiskt odlade viner hör till de bästa i Lazio och vi serveras en god lantlig lunch med tillhörande dryck.

Efter lunchen är det dags att besöka ätten Caetanis berömda trädgårdar Ninfa, där den första delen anlades redan på 1500-talet av kardinalen Caetani. Men- området förföll och det var först på 1920-talet som adelsmannen Gelasio Caetani tillsammans med sin engelska mor Ada Wilbraham började arbetet med att återskapa Ninfa. Sällsynta växter, förtjusande ruiner och ljudet av porlande små vattenfall lade grunden för en romantisk botanisk trädgård med de växter som hon hade fört med sig från resor i olika länder. Den engelska parken vid Ninfa skapades av konstnären Lelia Caetani och hennes man Hubert Howard. De bildade också två stiftelser för att bevara minnet av familjen Caetani och mänskliga värden som Skönhet, Konst och Natur. För att bevara trädgårdarna vid Ninfa har man bildat ett naturreservat runtomkring med vatten, fauna och vegetation. Ninfa som betyder nymf anses av många vara världens mest romantiska trädgård. Senare på eftermiddagen återvänder vi till Hotel Villa Mercede i Frascati och kvällen är fri för egna aktiviteter. [F,L]

Dag 6, 20 maj. Hemresa. Efter frukosten är det dags att checka ut från hotellet. Bussen hämtar för att ta oss till flygplatsen där SAS plan väntar på att ta oss hem igen. [F]

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fakta

Resans längd: 6 dagar, inklusive resdagar
Antal deltagare: 16–30 personer
Avresa: Den 15 maj 2024
Hemresa: Den 20 maj 2024
Resans pris: 27.500 kr per person i delat dubbelrum

Allt detta ingår i priset
* Flygresa med SAS från Arlanda till Roms flygplats Fiumicino, avresa från andra flygplatser på förfrågan.
* Transfer flygplats–hotell–flygplats.
* Fem nätter i dubbelrum på Hotel Mercede**** i Frascati. Hotellskatt.
* 5 frukostar, 3 luncher och 2 middagar med måltidsdryck vin/vatten. Två av luncherna på lantgårdarna Monte Due Torri och Marco Carpineti.
* Rundresa enligt dagsprogrammet i modern buss med A/C.
* Inträden och guidad visning av trädgårdarna vid Antiche Rose di Vallerano, Giardino, di Orazio, Centro Moutan, Palazzo Barberini/Apostólico, Giardino della Landriana, Giardino di Torrecchia Vecchia, Giardino di Ninfa, besök i Roseto Comunale di Roma.
* Guidad stadsvandring i Roms historiska centrum.
* Agneta Ullenius, trädgårdsredaktör och journalist, som ciceron.
* Helen de Barros som lokal guide på resan.
* Audiosystem.

Tillkommer
* Dubbelrum för eget bruk 3.500 kr.
* Dricks

Prisblad

Italienska trädgårdar - med Agneta Ullenius 2022-24

Samtliga priser visas i SEK
Rundresa med svensktalande Jamboguide. Pris/person från Stockholm. Avresa från annan ort på förfrågan och mot tillägg.

Avresedatum Antal hotell-nätter Paket vuxen Paket Ordin. bädd barn X-tra bädd
Del i dblrum Enkel-rum
15/5 5 27500 31000

ORT / Logi
(med reservation för ändringar)
Klass Antal nätter
ROM - FRASCATI
Hotel Mercede

I priset ingår flygplatsskatter, passageraravgifter och bränsletillägg med 1100 kr/person. Reservation för ändringar som kan medföra ett pristillägg.
Uppköp till SAS plus kan beställas på förfrågan. Det kostar 1295 kr per väg. I SAS plus ingår en extra väska, fast track genom säkerhetskontrollen, tillgång till lounge med wifi samt en måltid med dryck på flygresan. Seating mot tillägg.
Anmälningsavgift är 6500 kr per person.

F= Frukost L= Lunch M = Middag

En resa för trädgårdsintresserade till de romerska trädgårdarna runt Rom. Ciceron på resan är trädgårdsjournalisten Agneta Ullenius, lokalguide och reseledare är italienkännaren Helen de Barros. De berättar om trädgårdskonsten i Italien och tar oss med till utvalda och sevärda trädgårdar i området Castelli Romani och Rosato comunale inne i Rom.

Skriv ut "Fullständigt program" och "Fakta"
Boka din resa
Denna resa saknar för tillfället prisindikation. Fyll gärna i bokningen ändå, så återkommer vi till dig med en offert.