Programöversikt
Dag 1. Avresa. Flyg från Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn.
Dag 2. Ankomst Hanoi. Jamboguiden möter på flygplatsen och tar oss till hotellet för incheckning och gemensam välkomstmiddag.
Dag 3. Heldag i Hanoi. Dagen ägnas åt den högst sevärda huvudstaden med sina många inslag från den franska kolonialtiden. Turen inleds med landsfadern...
Dag 4. Dag i Van Giangbyn. Byarna på landsbygden runt Vietnams huvudstad Hanoi är i stort sett opåverkade av det moderna samhället. Dagens rundtur tar...
Dag 5. Kryssning i Ha Long-bukten. Färden går mot öster, mot Ha Long eller ”Där draken kliver ner i havet”. De närmaste fyra timmarna tar oss genom...
Dag 6. Från Ha Long-bukten till Hoi An via Hué. Flyg till den gamla kejsarstaden Hué. Vi besöker Citadellet där Nguyendynastin regerade. Härifrån fortsätter...
Dag 7. Hoi An. Idag väntar en halvdagstur där vi upplever vardagen hos Hoi Ans lokala fiskare. Vi besöker en grönsaksfarm och du får chansen att flyta...
Dag 8. Det vietnamesiska köket i Hoi An. Världsarvsmärkta Hoi An är en av landets äldsta städer och ett enastående exempel på en välbevarad hamnstad...
Dag 9. My Son. Halvdagstur till My Son, 40 km från Hoi An. My Son var huvudstad och religiöst centrum för Champariket och tempelkomplexet finns, precis...
Dag 10. Till Mekongdeltat. Avfärd med första morgonflyget till Saigon (Ho Chi Minh-staden). Resan går därefter vidare söderut till Can Tho, huvudort...
Dag 11. Mekongdeltat. Heldag i Mekongdeltat. Båttrafiken på floden är som intensivast under de tidiga morgontimmarna. Vi tar båten till en av de flytande...
Dag 12. Via Vinh Long och Cai Be till Saigon. Resan fortsätter med båt på Mekongfloden från Vinh Long till Cai Bes flytande marknad. Vi ser livet kring...
Dag 13. Saigon. Vi mjukstartar idag och tillbringar förmiddagen i Cholon, Chinatown med att uppleva dess marknader och affärer. Här finns också kantonesiska...
Dag 14. Tunnlarna i Cu Chi. Trots att staden bytte namn till Ho Chi Minh-staden 1976 kallas den i folkmun fortfarande för Saigon. Det blir förmiddagstur...
Dag 15. Till Phu Quoc. Flyg till Phu Quoc för några dagars avkoppling. Vår svensktalande färdledare medföljer inte till Phu Quoc.
16–18 Sol- och baddagar. Dagar för sol, bad eller andra aktiviteter.
Dag 19. Hemresa. Flyg till Ho Chi Minh City International Airport för byte och vidareflyg mot Europa.
Dag 20. Hemkomst. Ankomst till vald hemreseort på morgonen.
Dag 1. Avresa.
Flyg från Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn.
Dag 2. Ankomst Hanoi.
Jamboguiden möter på flygplatsen och tar oss till hotellet för incheckning och gemensam välkomstmiddag.
Dag 3. Heldag i Hanoi.
Dagen ägnas åt den högst sevärda huvudstaden med sina många inslag från den franska kolonialtiden. Turen inleds med landsfadern Ho Chi Minhs mausoleum där han ligger på lit-de-parade, liten och mager i grå khakiuniform. Vi besöker också den ståtliga Enpelarpagoden, Litteraturens tempel, Hoan Kiem-sjön och Tran Quoc-pagodan. På eftermiddagen blir det en tur med cykeltaxi genom de gamla kvarteren, som har 36 hantverksgator med namn som "Plåtslagargatan", "Rökelsegatan" och "Korgmakargatan", beroende på vad som en gång tillverkades och såldes just där. Turen avslutas med den berömda och för Vietnam typiska vattenmarionetteatern.
Dag 4. Dag i Van Giangbyn.
Byarna på landsbygden runt Vietnams huvudstad Hanoi är i stort sett opåverkade av det moderna samhället. Dagens rundtur tar oss till Van Giang, ett samhälle som ligger i Röda Flodens delta, omgiven av risfält, åkrar och tempelbyggnader. Vi besöker byns marknad, med allt från grönsaker och kött till fisk och söta bakverk. Vi hälsar även på hos en familj i deras 150-åriga hem och får bland annat lära oss hur riktiga vårrullar ska tillagas. Här serveras också lunch. Under återresan mot Hanoi görs ett stopp i byn Bat Trang, känd för sin keramiktillverkning och sina oxkärror som samfärdsmedel. Åter till hotellet i Hanoi. Resten av dagen är fri.
Dag 5. Kryssning i Ha Long-bukten.
Färden går mot öster, mot Ha Long eller ”Där draken kliver ner i havet”. De närmaste fyra timmarna tar oss genom odlingarna i Röda flodens delta, där byborna arbetar på risfälten, tar djur till marknaden på cyklar och plöjer fälten med sina stora vattenbufflar. I Ha Long bordar vi en modern djonk för kryssning och övernattning. När båten lämnar hamnen njuter vi av lunchen medan båten passerar kalkstensklipporna i Ha Long-bukten. Detta örike räknas till en av världens vackraste arkipelager och är ett Unesco-märkt världsarv. På kvällen vänder vi åter mot Hanoi.
Dag 6. Från Ha Long-bukten till Hoi An via Hué.
Flyg till den gamla kejsarstaden Hué. Vi besöker Citadellet där Nguyendynastin regerade. Härifrån fortsätter vi till lotusträdgården vid Tinh Tam-sjön dit de tidiga kejsarna kom för avkoppling. Sedan fortsätter resan mot Hoi An.
Dag 7. Hoi An.
Idag väntar en halvdagstur där vi upplever vardagen hos Hoi Ans lokala fiskare. Vi besöker en grönsaksfarm och du får chansen att flyta runt i en rund bambukorg i vattnet och lägga nät med den teknik som de lokala fiskarna gör. Under dagen lär du dig även betydelsen av kokospalmen för lokalbefolkningen. Under dagens båtresa tillbaka mot Hoi An serveras en lokal lunch med havets läckerheter innan du går av vid en pir och tar bussen den sista biten tillbaka till Hoi An.
Dag 8. Det vietnamesiska köket i Hoi An.
Världsarvsmärkta Hoi An är en av landets äldsta städer och ett enastående exempel på en välbevarad hamnstad med mångkulturella influenser från 1600-talet till 1800-talet. Denna dag bekantar vi oss mer med den vietnamesiska maten. Vi besöker ett ekologiskt jordbruk där ett passionerat arbetslag visar oss kärleken till lokal mat och hur man tillreder mat för ett mer hälsosamt liv. Köket handlar om balansen mellan yin och yang; det söta och det salta, det svala och värmen, den färska och den fermenterade. Vi lär oss ett antal rätter och smakar av våra skapelser. Efter denna fortsätter vi till fots för att närmare utforska Hoi An och ser exempelvis Japanska bron och det gamla köpmannahuset Tan Ky.
Dag 9. My Son.
Halvdagstur till My Son, 40 km från Hoi An. My Son var huvudstad och religiöst centrum för Champariket och tempelkomplexet finns, precis som Hoi An, på Unescos världsarvlista.
Dag 10. Till Mekongdeltat.
Avfärd med första morgonflyget till Saigon (Ho Chi Minh-staden). Resan går därefter vidare söderut till Can Tho, huvudort i Mekongdeltat. Den 450 mil långa Mekongfloden är Indokinas livsnerv och bildar ett 60 000 kvadratkilometerstort delta, med den bördigaste marken i hela Vietnam. Risodlingar dominerar förstås, men även fruktträd, grönsaker och blommor odlas.
Dag 11. Mekongdeltat.
Heldag i Mekongdeltat. Båttrafiken på floden är som intensivast under de tidiga morgontimmarna. Vi tar båten till en av de flytande marknaderna och upplever den intensiva trafiken. Över relingen byter allehanda varor ägare under en kakofoni av samtal och förhandlande. De produkter som finns till försäljning presenteras genom att de hängs upp i masten eller i fören. Vi besöker ett privat hem, för att se hur risnudlar tillverkas. Eftermiddagen är fri.
Dag 12. Via Vinh Long och Cai Be till Saigon.
Resan fortsätter med båt på Mekongfloden från Vinh Long till Cai Bes flytande marknad. Vi ser livet kring floden, den flytande fiskmarknaden och några av stadens hantverksfabriker innan vi äter lunch. Vi kommer till Saigon sen eftermiddag.
Dag 13. Saigon.
Vi mjukstartar idag och tillbringar förmiddagen i Cholon, Chinatown med att uppleva dess marknader och affärer. Här finns också kantonesiska Thien Hau Pagoda, tillägnat havsgudinnan. Efter lunch besöker vi bland annat det gamla presidentpalatset, där nordvietnamesiska tanks rullade fram vid krigsslutet, samt Krigsmuseet, som skildrar vietnamesernas kamp under kriget. Vi besöker också den koloniala stadsdelen och ser bland annat postkontoret och operahuset innan vi återvänder till hotellet.
Dag 14. Tunnlarna i Cu Chi.
Trots att staden bytte namn till Ho Chi Minh-staden 1976 kallas den i folkmun fortfarande för Saigon. Det blir förmiddagstur till Cu Chi, där Sydvietnams nationella befrielsefront hade ett nät av mer än 200 km underjordiska tunnlar, ofta i 3-4 våningar. Idag är en del av tunnlarna utvidgade och öppna för allmänheten, och den som kan och vill har möjlighet att själv gå ner i någon av gångarna. Där nere fanns allt som behövdes för krigföring: fältsjukhus, stridsledningscentraler och vapenfabriker. Eftermiddagen till eget förfogande. På kvällen äter vi gemensam avskedsmiddag.
Dag 15. Till Phu Quoc.
Flyg till Phu Quoc för några dagars avkoppling. Vår svensktalande färdledare medföljer inte till Phu Quoc.
16–18 Sol- och baddagar.
Dagar för sol, bad eller andra aktiviteter.
Dag 19. Hemresa.
Flyg till Ho Chi Minh City International Airport för byte och vidareflyg mot Europa.
Dag 20. Hemkomst.
Ankomst till vald hemreseort på morgonen.