Jambo ToursSverigeÖsterlens vackraste trädgårdar - med Agneta Ullenius

Österlens vackraste trädgårdar - med Agneta Ullenius

Sommarens avgång är nu fullbokad, men håll utkik då det kan komma återbud. Följ med på sommarens trädgårdsresa till natursköna Österlen! De mjukt böljande kullarna, sädesfälten, de charmiga små byarna och det speciella ljuset gör att Österlen jämförs med Provence i södra Frankrike. Hit vallfärdar konstnärer och trädgårdskreatörer som har förtrollats av det öppna landskapets skönhet och det milda odlingsklimatet. I fyra dagar visar journalisten och trädgårdsskribenten Agneta Ullenius oss runt i några av sydöstra Skånes mest sevärda trädgårdar, flera av dem inte öppna för allmänheten.

Vi inleder med ätten Bondes Bosjöklosters Slott vid Ringsjön och får titta in i Eva och Björn Vingårds sevärda Medelhavsträdgård, mitt inne i Simrishamn. Vi får också träffa några av landets mest kända trädgårdsprofiler. Bland dem landskapsarkitekten Tommy Nordström, Peter Englander som skapat Apotekarns i Simrishamn samt Anette Cato och Maria Nilsson som byggt upp Den Engelska Trädgården vid Svabesholms Kungsgård. Den färgstarke floristen Karl-Fredrik på Eklaholm visar hur man gör en vacker och personlig sommarbukett och Sanna Töringe välkomnar oss i sin trädgård och låter oss smaka gyllene olivoljor från Italien. Vi provar också Österlenvins prisbelönta viner och går på lavendelfrossa hos Österlenkryddor– för att nämna några av resans höjdpunkter.

Vi bor bekvämt på vackra Kiviks Hotell**** med utsikt över en fantastisk terrassträdgård och äter tillsammans på flera trevliga ställen. Lunch serveras på Bosjöklosters slott och hos Ami och Göran på idylliska Sjöbacka Gård.  Första kvällen blir det välkomstmiddag på Kiviks Hotell och vi avslutar ståndsmässigt med en härlig middag hos Ingalill Thorsell på den idylliska korsvirkesgården Drakamöllan, mitt inne i bokskogen bortom Brösarps välkända backar!

Typ av resa:
Resans längd:
4 dagar
Antal deltagare:
16–30

Programöversikt

Kiviks Hotell på Moriabacken 22, ligger i en villa som byggdes år 1908. År 1917 köpte kung Gustaf VI Adolfs adjutant Einar Wikland villan, som målarprinsen Eugen hyrde under ett par somrar på 1930-talet, när han ville fånga det speciella och nästan sydländska ljuset på Österlen. Österlen var vid den tiden okänt i Sverige, men prinsens utställningar spred nu bilden av trakten, och det var många som ville se målarprinsens motiv av hamnen i Kivik, dynerna vid Sandhammaren och backarna i Brösarp i verkligheten. Kiviks Hotell ligger vackert på en höjd och har en milsvid utsikt över havet. Genom det nyligen invigda Orangeriet kommer man ut i den italienska renässansträdgården som har mer än 300 rosenbuskar och där man kan koppla av i små halvmåneformade trädgårdsrum inramade av murgröna. På kvällen möter vi landskapsarkitekten Tommy Nordström, som skapat Kiviks hotells nya trädgård. Han tar oss runt i trädgården och berättar hur han gick tillväga. Hotellets restaurang är känd för sin goda mat och efter trädgårdsvisningen serveras en välkomstdrink följt av en trerätters välkomstmiddag. (L,M)

Så här säger Peter också om sin fascination för Medelhavsträdgårdar - Låt mig bara säga en sak, så får vi det undanstökat. Jag älskar Medelhavet och i synnerhet Italien. Min kärlek är villkorslös och det handlar inte om någon hastigt övergående kärleksaffär. En god vän brukar säga att jag har en tatuering i nacken där det står Made in Italy. Jag är inte ensam. Vi arma nordbor dyrkar värmen som inga andra och längtar egentligen alltid efter solen. Nu kan jag inte ändra solens bana på himmeln, men när den äntligen skiner på oss, då ska vi leka italienare i våra trädgårdar. Mitt svenska medelhavsliv började med Apotekarns Trädgård. En övergiven, igenvuxen och nära nog döende trädgård mitt i Simrishamn på Österlen. Där bakom plank och fasader kom jag att skapa min första Medelhavsträdgård. Det har med åren blivit åtskilligt fler.

Peter tar emot och visar sin egen privata villaträdgård som håller på att omvandlas till en italiensk renässansträdgård med orangeri, exotiska träd och terrasser. Vi promenerar sedan tillsammans till hans skapelse, Apotekarns, och medan Peter berättar den historien serveras förstärkt förmiddagsfika.

Nu till en av Simrishamns dolda skatter, paret Eva och Björn Vingårds privata trädgård, Den ligger i Simrishamns gamla stadsdel, inramad av murar. Närheten till havet skapar ett ovanligt gynnsamt odlingsklimat. Våga chansa är parets motto för den Medelhavsinspirerade trädgården där vi finner både fikonträd och olivträd, liksom en damm med springbrunn där guldfiskar simmar bland röda näckrosor från Öland. Inspiration till Medelhavstemat fann de på nära håll hos trädgårdsexperten och gode vännen Peter Englander. Efter en privat visning av trädgården vid Villa Vingård tar vi farväl av Simrishamn för den här gången.

Den Engelska Trädgården på Svabesholm är en visningsträdgård med engelskt tema, som har anlagts av två passionerade trädgårdsentusiaster, Anette Cato och Maria Nilsson. Deras skapelse är blommande, romantisk och charmig. Den är indelad i många olika trädgårdsrum - rosenträdgård, woodland, äng, damm, växthus, allmogeträdgård, köksträdgård, färggranna perennrabatter och många olika Austin-rosor, alla ljuvligt doftande. Vi följer med på en guidad tur i trädgården och tittar in i plantskolan och butiken där man säljer ett urval av de växter som finns i trädgården.

Vägg i vägg med Den Engelska Trädgården ligger Svabesholms Café, stilfullt inrymt i ett gammalt vagnslider. På gården finns också flera butiker på temat trädgård, inredning och second hand. Här har man dukat upp ett härligt afternoon tea för oss. Med läckra snittar, hembakade kakor, sconesbuffé med marmelader, lemon curd och clotted cream.

Resan går vidare söderut mot en av Sveriges finaste sandstränder, Sandhammaren. Vi skall hälsa på hos författaren Sanna Töringe som varvar mellan huset på Österlen och sitt hus på Salentohalvön längst ned i sydöstra Italien. Sanna har skrivit många böcker, barnböcker, liksom böcker om mat och trädgård. Sedan några år importerar Sanna olivoljor från Italien. De flesta är ekologiska och kommer från små producenter som hon känner. Några är milda med smak av mandel, andra fruktigare och pepprigare så som syditalienarna helst vill ha det. Vi promenerar i trädgården och får prova på Sannas gyllene olivoljor.

Strax intill ligger vingården Ekesåkra, där två vinintresserade entreprenörer år 2002 startade företaget Österlenvin. Claes OLsson och Thorsten Persson har sedan dess planterat 2500 vinstockar av druvsorterna Rondo, Solaris och Cab Cortis. De druvsorterna är framtagna för att mogna i ett kallare klimat  och ger en god skörd även på våra breddgrader. Vi får prova gårdens prisbelönta viner, både det vita Per Ols Vida och rosévinet Per Ols Rosa kan hittas i Systembolagets sortiment.

Besöket på Österlenvin väcker tankarna på lunch, och visst är det dags för litet mat! Vi far till idylliska Sjöbacka Gård utanför fiskeläget Skillinge. Den gamla skånegården är ett mycket omtyckt bed and breakfast hotell med en fantastisk utsikt över hav och äng. Där väntar värdparet Göran & Ami på att få servera en god lunch med varmrökt lax från trakten, ackompanjerad av säsongens primörer, kaffe och tårta.

Det är en kort resa till personligheten Karl-Fredrik Gustafssons spektakulära gård, Eklaholm Butik & Galleri. Karl-Fredrik är en färgstark florist med rötter i Örebro och ett förflutet som blomsterkreatör för både kungligheter och trädgårdsmässor. För fyra år sedan flyttade han med sin sambo ner till en gammal gård på Österlen, som de med mycket kärlek har förvandlat till en hybrid av trädgårdsbutik, antikaffär och konstgalleri. Att gå runt i det forna häst- och grisstallet ger en känsla av att vara hos Alice i Underlandet. Man vet inte riktigt vad som händer bakom nästa hörn, brukar Karl-Fredrik själv säga. Han tar oss med på en rundvandring, och har lovat visa hur man gör en vacker och personlig sommarbukett och delar med sig av sina bästa floristtips. Hos Karl-Fredrik finns mycket att shoppa och den som vill handla kan räkna med 20% rabatt under vårt besök.

Vi passerar Tomelilla på väg till samhället Köpingebro. Där ligger företaget Österlenkryddor som sedan 2015 ägs av Anders och Cherztin Persåkre. Tillsammans med sina kollegor odlar de örter och kryddor på ett ekologiskt och giftfritt sätt, samt arrangerar olika evenemang som lavendelfestival och kryddvandringar. Cherztin tar oss med ut på lavendelfälten. Hon berättar om lavendelns historia, hur man odlar och använder örten och vi får göra litet självplock. Häromåret vann företaget SM i glasstillverkning, och vi avslutar såklart besöket med att prova deras lavendelglass med kaffe.
Strax utanför Ystad ligger Åbergs Trädgård & Café i en sydsluttning mot Öja mosse. Vi är på historisk mark, för här driver Kjell och Lena Åberg en av Sveriges äldsta plantskolor på just den plats utanför Ystad där hans farfarsfar anlade sin trädgård år 1872. Det är en unik miljö med visningsträdgårdar, växthus, ett enormt sortiment av plantor till försäljning samt ett trivsamt café med hemlagad mat och fika. Här finns Sveriges största sortiment av sommarblommor, kryddväxter och grönsaksplantor samt mängder av klätterväxter, fruktträd, bärbuskar, träd och prydnadsbuskar. Alla plantor odlas i trädgården på ett mycket arbetskrävande sätt med många omskolningar och omkrukningar, utan kemiska förkortningsmedel och med minsta möjliga energiåtgång. Sedan ett par år delar Kjell och Lena ansvaret för trädgårdarna med Katarina Lööf. Vi serveras en vegetarisk trädgårdspaj med säsongens grönsaker, innan vi får en rundvandring tillsammans med Kjell och Lena.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fullständigt program

Dag 1, den 2 juli. Till Skåne, Bosjöklosters Slott, Kiviks Hotell där Tommy Nordström visar den italienska trädgården. Flygresan med BRA går från Bromma och vi landar på Malmö Airport tidigt på förmiddagen. Vid ankomsten möter vår ciceron Agneta Ullenius ute i ankomsthallen. Bagaget lastas in i bussen och vi sätter kurs mot dagens första resmål, Bosjöklosters Slott, grundat som ett Benediktinerkloster på 1100-talet. Egendomen är i privat ägo sedan 1560 och 1908 köptes den av släkten Bonde. Resan tar en knapp timme och går förbi Lund och Eslöv på väg till Ringsjön. Bosjökloster ligger på en halvö, inramat av trädgårdsterrasser och en park med magnifika perennrabatter, rosengård, rhododendron och uråldriga träd – som den omtalade jättelika tusenåriga eken. Greve Thord Bonde tar emot oss och berättar om dagens skötsel av trädgårdarna, slottet, gårdsbyggnaderna, jord- och skogsbruket. Efter den guidade visningen serveras en god lunch i slottets stilfulla restaurang.

Dag 2, den 3 juli. Simrishamns trädgårdsjuveler, Den Engelska Trädgården, afternoon tea på Svabesholms kungsgård, stadsvandring i Kivik. Vi träffas efter frukost för att åka söderut till Simrishamn, som är huvudort på Österlen. Det är en charmig liten stad med sextusen invånare, som ligger vackert vid havet. Här har livet alltid kretsat kring de möjligheter som havet ger med fiske och sjöfart. I mitten av 1800-talet fanns Sveriges största flotta av segelfartyg här på Österlen. Det är framför allt byggnadsstilen som ger staden dess charm. Låga hus i pastellfärger, med vackert snidade dörrar ligger i långa rader längs kullerstensgatorna. Bakom höga träplank skymtar stockrosor och prunkande trädgårdar. Idag skall vi ta oss in i två privata trädgårdar och först på tur står hela Trädgårdssveriges Mr. Medelhav – Peter Englander. Peter är född i Örebro och intresset för trädgård väcktes när han bodde i värmländska Årjäng. Efter några år med Värmlands begränsade odlingsmöjligheter i sin växtzon 4 bestämde sig familjen Englander för att flytta till Skåne och Simrishamn – När jag kom hit hade jag hittat hem och närmare Italien än så här kommer man inte i Sverige. Rapsfälten, den blå himlen och havet – och växtzon 0 där man kan odla de mest ofattbara saker!

Vi återvänder till Kiviks hotell, och på sena eftermiddagen möter vi Kiviks-experten Tommy Gustafsson för att gå på en intressant stadsvandring. Författaren och Kiviksbon Björn Ranelid säger att himlen och havet är Kiviks äldsta vänner.Trakten har varit befolkad sedan äldre stenåldern. Havets rikedomar med bärnsten och ett rikt fiske längs kusten, gott om vilt att jaga i lövskogarna och lättodlad mark var utmärkta förutsättningar för bosättning. Kivik med omgivningar är en naturskön och välmående idyll, något som lockat konstnärer och andra att slå sig ned här. Sommartid är den fasta befolkningen på 1500 invånare mångdubbelt fler och det är gott om små butiker, gallerier, affärer och restauranger. Den här kvällen är fri för egna aktiviteter i sommarkvällen. [F,L]

Dag 3, den 4 juli. En lustgård i Brantevik, gyllene olivoljor hos Sanna Töringe, vi provar svenskodlat vin och på Eklaholm visar Karl-Fredrik hur man binder en vacker sommarbukett. Middag på Drakamöllan. Idag skall vi resa söderut, och en knapp mil söder om Simrishamn ligger vårt första resmål, det idylliska gamla fiskeläget Brantevik. Sjöfart och fiske var ortens huvudnäringar och i slutet av 1800-talet hade Brantevik landets största handelsflotta, räknat i antalet fartyg. Trakten är rik på fornlämningar och 2009 upptäcktes här ett nytt fält med unika hällristningar. Eva Mathiasson heter en trädgårdstekniker som 2006 valde att bosätta sig på en tomt i en gammal och övergiven äppelodling.  Eva driver ett regnvattenprojekt som går ut på att hon skall vara oberoende av kommunens renade vatten i trädgården. Hennes trädgård i Äppellunden är planerad in i minsta detalj. Estetiska värden står högt i kurs hos Eva och vattensituationen är både en inspiration och utmaning. År 2013 vann trädgården guldmedaljen i tv-programmet Trädgårdstoppen. Eva har gett ut boken Skörda regnvatten om hur vi kan bli bättre på att hushålla med regnvatten i våra trädgårdar.

Vi återvänder till Kiviks hotell, och efter en stunds rekreation träffas vi igen för att bege oss till Drakamöllans Gårdshotell. Året var 1997 när ekonomen och psykologen Ingalill Thorsell bestämde sig för att hon ville lämna sin karriär som internationell chefsrekryterare. Ett annat sätt att leva lockade och mitt ute i bokskogen i den nordligaste delen av Österlen fann hon den plats som vann hennes hjärta. Tillsammans med hängivna kollegor och vänner har hon byggt upp en vida känd verksamhet med naturen, maten och kulturen i centrum. Vi vandrar runt på korsvirkesgården och får höra om hur verksamheten är uppbyggd med hotell, konferenser, bokförlag och inte minst operaföreställningar. Drakamöllan har genom åren satsat på den marknadsföring som nöjda gäster ger, ringarna på vattnet. Ingalill kallar sina kunder för ambassadörer och under kvällens trerätters middag får vi prova på vad köket kan prestera. [F,L,M]

Dag 4, den 5 juli. Lavendelfrossa, Åbergs Trädgård och plantskola - lunch och guidad visning. Hemresa från Malmö Airport. Efter frukost checkar vi ut från Kiviks hotell och packar in bagaget i bussen. Det är hemresedag, och på vår väg till Malmö Airport väntar ytterligare ett par attraktioner.

Vi fortsätter nu till Malmö Airport, där BRA:s flyg nr. TF 153 skall ta oss till Stockholm Bromma flygplats. [F,L]

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fakta

Resans längd: 4 dagar, inklusive resdagarnaAntal deltagare(min/max): 16/30Resans pris: 11.950 kr

ALLT DETTA INGÅR:

* Besök och visning av Bosjöklosters Slottsträdgård, den italienska
  renässansträdgården på Kiviks Hotell, Peter Englanders medelhavs-
  trädgård, Eva & Björn Vingårds medelhavsträdgård, Den Engelska
  Trädgården vid Stenshuvud, Eva Mathiassons trädgård i Brantevik, Sanna    Töringes trädgård med olivoljeprovning, floristen Karl-Fredrik på Eklaholm,
  lavendelfrossa på Österlenkryddor, vinprovning på Österlenvin och besök
  på Åbergs trädgård och plantskola utanför Ystad.

* Stadsvandring i Kivik, ledd av Tommy Gustafsson

Avresedatum Antal hotell-nätter Paket vuxen Paket Ordin. bädd barn X-tra bädd
Del i dblrum Enkel-rum

ORT / Logi
(med reservation för ändringar)
Klass Antal nätter
KIVIK
Kiviks Hotell

I priset ingår flygplatsskatter, passageraravgifter och bränsletillägg med 400 kr/person. Reservation för ändringar som kan medföra ett pristillägg.
Anmälningsavgift är 3500 kr per person.

F = Frukost L= Lunch M = Middag

En resa till det natursköna Österlen i Skåne. Under ledning av trädgårdsskribenten Agneta Ullenius gör vi dagliga utflykter från vårt hotell i Kivik. Vi besöker några av Österlens vackraste trädgårdar och möter flera av landets ledande trädgårdsarkitekter.

GRUNDPRIS:

Dubbelrum mot parken
Enkelrum mot parken

TILLÄGG:
Dubbelrum med havsutsikt, +400 kr/person
Dubbelrum med havsutsikt och balkong, +900 kr/person
Dubbelrum för eget bruk, pris: 13.950 kr

Skriv ut "Fullständigt program" och "Fakta"
Boka din resa
Vuxenpris från
11 950 SEK

inklusive flygskatter och bränsletillägg

Detta ingår i priset
  • Agneta Ullenius som guide och ciceron
  • 3 nätter i dubbelrum på Kiviks Hotell
  • Besök och visning av Bosjöklosters Slottsträdgård, den italienska renässansträdgården på Kiviks Hotell, Peter Englanders medelhavs-trädgård, Eva & Björn Vingårds medelhavsträdgård, Den EngelskaTrädgården vid Stenshuvud, Eva Mathiassons trädgård i Brantevik, Sanna Töringes trädgård med olivoljeprovning, floristen Karl-Fredrik på Eklaholm lavendelfrossa på Österlenkryddor, vinprovning på Österlenvin och besök på Åbergs trädgård och plantskola utanför Ystad.