Jambo ToursStorbritannienLadies Gardens och slottsträdgårdar - Agneta Ullenius

Ladies Gardens och slottsträdgårdar - Agneta Ullenius

I början av juni är blomsterprakten som allra vackrast i de engelska trädgårdarna. På vår exklusiva trädgårdsresa tar trädgårdsskribenten och författaren Agneta Ullenius oss med till idylliska byn Broadway i grevskapet Worcestershire. Broadway är en av de mest bildsköna byarna i Cotswolds, som är en mycket förmögen trakt med imponerande och vackra lantegendomar. Där har Agneta valt ut ett antal slott och trädgårdar som hör till det bästa som England har att erbjuda, och som har det gemensamt att de präglats av starka och framgångsrika kvinnor.

På Stonor Park tas vi emot av Lady Ailsa Stonor och på Coughton Court är det ägarparet Imogen och Magnus Throckmorton som visar oss runt. Tre generationer kvinnor har skapat den privata trädgården vid Kiftsgate Court, som ingen vill missa! Under resans fem dagar besöker vi också Kelmarsh Hall, Coton Manor, Coughton Court, Bourton on the Hill och Waterperry Gardens som alla har profilerats av starka kvinnor med ett brinnande trädgårdsintresse. En av resans höjdpunkter är besöket på Cliveden House som i början av 1900-talet var hem för Waldorf och Nancy Astor, Englands första kvinnliga parlamentsledamot.

Vi bor bekvämt på förstaklasshotellen Lygon Arms i Broadway och Great Fosters i Egham som bägge har en intressant historia med många prominenta. Engelsk frukost, luncher och middagar med måltidsdryck ingår i resans pris. Antalet platser är begränsat.
Typ av resa:
Resans längd:
5 dagar
Antal deltagare:
16–26

Programöversikt

Den idylliska lilla staden Henley-on-Thames är en av de vackraste små städerna i landet och här har livet nästan stått stilla sedan den viktorianska epoken. Strax utanför staden ligger slottet Stonor Park. Det är ett av Englands äldsta slott och har varit i släkten Stonors ägo sedan 1200-talet. Det är lätt att förstå varför släkten har fortsatt att vara bosatt här, huset är oerhört vackert och fyllt av historia, konst och samlingar. Slottet ägs av Thomas Stonor som är den sjunde baronen Lord Camoys. Efter en karriär i Londons finansvärld och vid Drottning Elizabeths hov ägnar han sig på heltid åt att förvalta sitt slott. Lord och Lady Camoys bor i det nyrenoverade 1300-talshuset The Wool House och i huvudbyggnaden bor sonen William och Lady Ailsa Stonor med sina tre barn. Det är Lady Ailsa som visar oss runt i huset och trädgården som är stilig med terrasser där det växer perenner, rikt blommande pioner, gamla fruktträd, formklippt buxbom och olika sorters rosor, bland dem klätterrosen Kiftsgate. Lady Ailsa berättar om slottets historia medan vi äter lunch som serveras i slottets medeltida del.

Vi tackar Lady Ailsa och sätter kurs mot trakten The Cotswolds som kallas för ”The Heart of England”. Det är här man möter de gröna, böljande kullarna och de charmiga små byarna med honungsfärgade hus i kalksten som man förknippar med bilden av det äkta och genuina England. Det är inte bara det brittiska kungahusets medlemmar som har förälskat sig i den här delen av landet, utan här lever också stora delar av aristokratin tillbakadraget på sina stora lantegendomar.

Dag 2, Kelmarsh Hall och Coton Manor.

Det är en kort resa till den charmiga herrgården Coton Manor, där trädgårdarna anlades på 1920-talet. De nuvarande ägarna Susie och Ian Pasley-Tyler ärvde gården efter Ians föräldrar och det är Susie som ansvarar för trädgårdarnas underhåll och utveckling. Huset från 1600-talet inramas av murar med klätterrosor och blommande buskar. Från den gamla rosenträdgården går en skogspromenad som på våren är fylld av snödroppar och blåklockor. Coton Manor är en ren trädgårdsidyll med välskötta rabatter och vattendrag som bildar kanaler och små sjöar. I början av juni blommar pioner, irisar, allium och mängder av klematis tillsammans med sommarens första rosor. Man har egen plantskola och arrangerar utbildningar i trädgårdsskötsel. Härom året fick Coton Manor utmärkelsen Nationens favoritträdgård efter en omröstning bland besökarna i NGS, National Garden Scheme.

Dag 3, Coughton Court och Kiftsgate Court.

Vi har en halvtimmes resa till dagens andra trädgårdsattraktion, Kiftsgate Court Gardens, som ligger utanför den lilla byn Mickleton i Gloucestershire. Kiftsgate Court är en herrgård från 1800-talet med en 1900-tals trädgård i arts & crafts-stil där kvinnor i tre generationer har skapat en fantastisk trädgård i privat ägo. Trädgården anlades på 1920-talet av Heather Muir som hämtade både inspiration och hjälp av grannen och gode vännen på Hidcote Manor, Lawrence Johnston. Heather ville att trädgården skulle växa av sig själv istället för att vara detaljplanerad med förbestämda och raka linjer, något som givit trädgårdarna en tydlig feminin stil. I mitten av 1950-talet var det hennes dotter Diany Binny som tillförde en halvcirkelformad damm i den nedre trädgården liksom en damm och fontän i den sjunkna trädgården. Diany Binny öppnade Kiftsgate Gardens för allmänheten. Den nuvarande ägarinnan Anne Chambers är barnbarn till Heather Muir och kom till Kiftsgate i början av 1980-talet med sin man. De renoverade Kiftsgate och bor nu på egendomen. Anne Chambers förvandlade en tennisbana till en trädgård för vattenväxter och ägnar mycket tid åt att färgsätta trädgården med blommor och växter som skapar harmoni. De tre kvinnorna har på olika sätt utvecklat en romantisk herrgårdsträdgård med hortikulturellt intressanta växter. Mest känd är den enormt starkväxande klätterrosen Rosa filipes Kiftsgate, som har kinesiskt ursprung. Man tror att ursprungsplantan på Kiftsgate är planterad redan 1938.

Vi har en dryg timmes resa till Waterperry Gardens som ligger strax utanför Oxford, och vi stannar till efter vägen för att äta lunch på en lantlig pub. Waterperry Gardens är den engelska trädgårdsodlaren Beatrix Havergals skapelse. Hon utbildade sig i trädgårdsskötsel på 1920-talet och erhöll Royal Horticulture Society´s diplom med beröm godkänd. Tillsammans med Avice Sanders startade hon en skola i trädgårdsskötsel för kvinnor, och när hon 1932 fick hyra Waterperry öppnades Waterperry School of Horticulture. 1948 köpte Miss Havergal Waterperry och skolan var verksam till 1970 när Avice Sanders avled. Beatrix Havergal var mycket aktiv och fick många utmärkelser för sin trädgårdsgärning. Under många år vann hon guldmedalj på Chelsea Flower Show för sin jordgubbe Royal Sovereign. Vi går på visning av den idylliska trädgården där man fortfarande arrangerar kurser i trädgårdsskötsel varje år.

Vi lämnar Waterperry och har en timmes körning till Egham och Great Fosters Hotel, som är vårt andra hotell på resan. Det har anor från 1500-talet då det var ett av kung Henrik VIII:s jaktslott. Great Fosters ligger nära Windsor och här har mäktiga familjer, kungligheter och adel huserat genom århundradena. Det magnifika huset blev ett exklusivt hotell på 1930-talet och har haft många prominenta gäster som Charlie Chaplin, Ava Gardner, Sir Laurence Olivier och Vivien Leigh. Läget nära Ascots kapplöpningsbanor bäddade också för debutantbaler av det eleganta slaget. Historiens vingsus känns tydligt i huvudbyggnaden med tunga mörka träpaneler och gigantiska eldstäder som man kan stå rak i. Trädgården är vacker och nyrenoverad och väl värd ett besök i sig.

Dag 5, Hemresa.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fullständigt program

Dag 1. Till London, Cliveden House och Stonor Park. The Lygon Arms Hotel, välkomstmiddag. Flyget med SAS till London/Heathrow går tidigt på morgonen och vid ankomsten möter vår ciceron Agneta Ullenius ute i ankomsthallen. Vi stuvar in bagaget i bussen och har en halvtimmes resa till den magnifika lantegendomen Cliveden, byggd av den legendariske hertigen av Buckingham på 1600-talet. Cliveden ligger vid kanten av Themsen och har varit hem för både prinsar och hertigar. I början av 1900-talet var Cliveden en samlingspunkt för dåtidens främsta politiker och societet med Englands första kvinnliga parlamentsledamot Lady Nancy Astor som slagfärdig värdinna. Bland gästerna sågs Chaplin, Churchill, Joseph Kennedy, Roosevelt, Gandhi, liksom framstående artister och författare. Nuförtiden är Cliveden ett av Englands finaste och dyraste femstjärniga lyxhotell där Meghan Markle bodde inför bröllopet med Prins Harry. Vi hinner med litet gott förmiddagsfika och ta en rosenpromenad i Clivedens trädgård innan vi fortsätter mot Stonor Park.

Vår resa går vidare till den vackra lilla byn Broadway som också kallas för Cotswolds juvel. Det var i slutet av 1100-talet som Broadway växte upp runt klostret Pershore. Här lever knappt tretusen invånare och rakt genom byn går huvudvägen, där vi finner vårt anrika hotell, The Lygon Arms. Det öppnades som värdshus redan på 1500-talet och hette vid den tiden The White Hart. Den kände statsmannen Oliver Cromwell och kung Charles I övernattade där på 1600-talet när de mötte sina anhängare, och genom åren har Lygon Arms besökts av många prominenta personer. Vi checkar in på hotellet som uppfyller allt vad man kan förvänta sig av ett klassiskt engelskt hotell med historia. Koppla av i de generöst möblerade sällskapsrummen, njut av något gott i baren eller varför inte slappna av i hotellets eleganta spa. Vi avslutar dagen med att äta en trerätters middag med måltidsdryck vin/öl och lära känna varandra. [L,M]

Dag 2, Kelmarsh Hall och Coton Manor. Vi startar dagen med en stärkande engelsk frukost i Lygon Bar & Grill på hotellet. Det är en dryg timmes resa till dagens första attraktion, Kelmarsh Hall & Gardens, som ligger i Northamptonshire. På vägen passerar vi den historiska staden Stratford-upon-Avon där författaren William Shakespeare föddes 1564. Egendomen Kelmarsh köptes i början av 1600-talet av John Hanbury, en framgångsrik yllefabrikör som också blev sheriff i Nottingham. Herrgården är ritad på 1730-talet av den kände skotske arkitekten James Gibbs, som hade studerat arkitektur i Rom och hade influenser från barock och palladiansk stil. På Kelmarsh Hall möter vi den sofistikerade stil som den amerikanska inredningsdesignern Nancy Lancaster skapade när hon kom till England i slutet av 1920-talet. Den eleganta stilen som kallades The English country house look kombinerade det formella med högsta komfort och blev mycket populär i dåtidens salonger. Nancy Lancaster var också en hängiven och intresserad trädgårdsmästare och samma säkra stil och litet ruffa elegans syns i trädgårdens planering. Den anlades med hjälp av trädgårdsarkitekten Norah Lindsay och landskapsarkitekten Geoffrey Jellicoe. Litet kuriosa – på 1950-talet besökte Nancy Lancaster och hennes moster Lady Nancy Astor kung Gustaf VI Adolf på Drottningholms slott. Vi avslutar besöket på Kelmarsh Hall med att äta lunch.

Vi återvänder till Broadway och Lygon Arms. Efter lite vila och kanske avslappning i hotellets spa är kvällen fri för att utforska Broadways barer och restauranger på egen hand. [F,L]

Dag 3, Coughton Court och Kiftsgate Court. Vi träffas efter frukost för att köra norrut. Det är en halvtimmes resa till Coughton Court som är en stor herrgård byggd i tudorstil och där släkten Throckmorton har levt sedan 1400-talet. Huset i korsvirkestil är ursprungligen uppfört på 1500-talet och den äldsta delen är grindhuset i tudorstil. Coughton Court är en stor lantegendom. På 1990-talet lät ägarinnan Clare McLaren-Throckmorton sin dotter, den hyllade trädgårdsdesignern Christina Williams, skapa fantastiska trädgårdar för att ge herrgården den inramning den förtjänar. Trädgårdarna som nu är fullt uppväxta visas av huvudträdgårdsmästaren och vi ser bland annat The Rose Labyrinth, den omtalade Walled Garden, promenader längs floden, frukt-och grönsaksodlingarna och The Bog Garden nere vid sjön där grodor och trollsländor trivs bland fuktälskande växter. Vårt värdpar under besöket är Magnus och Imogen Throckmorton som visar oss runt i herrgården och bjuder på en lätt lunch.

Vi återvänder till vårt hotell i Broadway. På kvällen träffas vi för att promenera till byns självklara mötespunkt, puben The Swan. Nu väntar en trerätters middag med måltidsdryck vin/öl. [F,L,M]

Dag 4, Bourton House Garden och Waterperry Gardens. Great Fosters Hotel, avslutningsmiddag. Efter frukosten checkar vi ut från Lygon Arms och packar in bagaget i bussen. På väg till Bourton-on-the-Hill passerar vi minnesmärket Broadway Tower. Den lilla byn ligger vid The London Way som var huvudvägen mellan Worcester och London på 1500-talet och har många gulfärgade stenhus från 1600-och 1700-talet. Bourton House Garden är en ”ung” trädgård och ligger mitt i byn. Runt omkring den fina herrgården och en ”tiondebod” från 1500-talet har ägarparet Monique och Richard Paice skapat en trädgårdsjuvel som hör till de finaste i England. Bourton House Garden är sevärd året om, men nu på sommaren är den som allra ljuvligast när rabatterna är fyllda av färggranna och sällsynta blommor och växter. Formklippta buskar omger en formell knutträdgård, i dammen i White Garden simmar koi karpar och från en praktfull blomsterterrass har man en strålande utsikt mot Cotswolds böljande landskap.

Vi checkar in på hotellet och kopplar av innan vi möts på aftonen för att äta middag tillsammans i ett chambre séparée. [F,L,M]

Dag 5, Hemresa. Det är en lugn morgon. Efter en god engelsk frukost i The Estate Grill på hotellet hinner man med ett dopp i poolen eller en promenad i rosenträdgården innan det är dags att checka ut från Great Fosters. Det är en kort bussresa och vi kommer till flygplatsen Heathrow i god tid för hemresan. [F]

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fakta

Resans längd: 5 dagar, inklusive resdagarna
Antal deltagare (min/max): 16/30
Avresa: 6 juni 2022
Hemresa: 10 juni 2022
Resans pris: 34.950 kr, per person i delat dubbelrum

Allt detta ingår i priset
* Flygresa med SAS inkl. skatter och avgifter Stockholm/Arlanda–London/Heathrow T&R. Avresa från andra flygplatser på förfrågan.
* Agneta Ullenius, trädgårdsskribent och journalist, som ciceron.
* Rundresa i England, enligt dagsprogrammet, med modern luftkonditionerad buss.
* Inträde till slott och trädgårdar med visningar enligt dagsprogrammet:
Stonor Park, Kelmarsh Hall, Coton Manor, Coughton Court, Kiftsgate Court, Bourton House Garden, Waterperry Gardens och Cliveden House.
* Stonor Park visas av Lady Ailsa Stonor. Lunch.
* Coughton Court visas av Magnus och Imogen Throckmorton. Lunch.
* Engelsk frukost alla dagar, fyra luncher, tre middagar med måltidsdryck vin/öl.
* Tre nätter i dubbelrum på Lygon Arms Hotel****, i Broadway. Gratis spa och wifi. Välkomstmiddag med måltidsdryck vin/öl. En natt i dubbelrum på Great Fosters ***** i Egham. Swimmingpool och gratis wifi.
*Avskedsmiddag med måltidsdryck vin/öl.

Tillägg
Enkelrum 8000 kr.

Prisblad

Ladies Gardens och slottsträdgårdar - Agneta Ullenius 2022

Samtliga priser visas i SEK
Pris per person från Stockholm. Avresa från andra flygplatser på förfrågan och mot tillägg.

Avresedatum Antal hotell-nätter Paket vuxen Paket Ordin. bädd barn X-tra bädd
Del i dblrum Enkel-rum
6/6 4 34950 42950

ORT / Logi
(med reservation för ändringar)
Klass Antal nätter
BROADWAY
Lygon Arms
EGHAM
Great Fosters

I priset ingår flygplatsskatter, passageraravgifter och bränsletillägg med 1200 kr/person. Reservation för ändringar som kan medföra ett pristillägg.
Anmälningsavgift är 4500 kr per person.

F = Frukost L= Lunch M = Middag

En resa till England i början av juni, när blomsterprakten är som allra vackrast i de engelska trädgårdarna. Journalisten och trädgårdsredaktören Agneta Ullenius är vår ciceron på resan. Hon har valt ut ett antal slott och trädgårdar som hör till de bästa i England. Agneta berättar som vanligt initierat om sevärdheterna med ett måleriskt språk och med glimten ögat.

Skriv ut "Fullständigt program" och "Fakta"

Avresedatum

• Flygresa med SAS
  • Åtta utvalda trädgårdar
  • Bekvämt boende på förstaklasshotell
  • Engelsk frukost, fyra luncher och tre middagar