Jambo ToursItalienItalienska trädgårdar - SvD accent

Italienska trädgårdar - SvD accent

Resan är nu helt fullbokad.Följ med på vårens innehållsrika trädgårdsresa till Piemonte och Lombardiet i norra Italien. Resan går i slutet av april när det formligen har exploderat i trädgårdar och parker och vi kan njuta av en rik och sinnlig färgprakt. Med trädgårdsskribenten Agneta Ullenius som ciceron skall vi besöka magnifika trädgårdar vid Comosjön och runt huvudstaden i Piemonte, Turin. Vår kunniga lokalguide på resan är Ulla Bovin Rugolo, välkänd för accents resenärer. Hon berättar om platserna och hur trädgårdskonsten föddes i Italien på 1400-talet när man anlade de berömda renässansträdgårdarna i romerska och florentinska villor. Inspiration hämtades från antikens romerska villaträdgårdar och medeltida klosterträdgårdar.

Vi inleder med två dagar vid den vackra Comosjön där det finns många kända trädgårdar. Vi besöker två av de mest beundrade, Villa Carlotta i Tremezzo och Villa Monastero i Varenna, dit vi kommer efter en skön båttur på Comosjön. Här möter vi en explosion av färg, form och doft tillsammans med unika konstföremål i den utsökta trädgården!

På väg till Piemonte och Turin besöker vi flera palats och herrgårdar med sevärda trädgårdar. En del är inte öppna för allmänheten, som Poggio a Castello vid byn Monguzzo. Vid Villa Carcano visar markisen själv ägorna och serverar en lantlig lunch. Palazzo Perego Cremnago kallas Brianzas Pärla och är den mest storslagna av de sommarvillor som förmögna Milanobor lät uppföra på 17-och 1800-talet. Vi beundrar den vackra renässansträdgården med statyer, fontäner och vi kan förnimma 1700-talets elegans, konst och skönhet vid besöket i villan.

Vi går på en guidad stadsvandring i Turin, besöker den engelska trädgården vid det medeltida slottet Castello di Pralormo och renässansträdgården vid Villa Silvio Pellico anlagd av den kände engelske trädgårdsarkitekten Russell Page. Till sist den lilla byn Poirino där markisparet Spinola öppnar sin privata trädgård. Det är som i sagans värld eller en målning av Tizian, en förtjusande trädgård skapad av den kände trädgårdsarkitekten Paolo Pejrone, elev till Russell Page.

Vi bor bekvämt på utmärkta 4-5 stjärniga hotell och trivs i varandras sällskap under flera gemensamma måltider där även måltidsdryck vin & vatten ingår.

Typ av resa: Jambo Ensemble Rundresor på svenskaJambo Ensemble Rundresor på svenska
Resans längd:
6 dagar
Antal deltagare:
16–30

Programöversikt

Vi återvänder till Turin och avslutar dagen med att äta middag tillsammans.

Vi tar båten rakt över sjön till den romantiska lilla fiskebyn Varenna på Comosjöns östra sida. Det är en kort promenad till egendomen Villa Monastero, som ursprungligen var ett nunnekloster. I mitten av 1500-talet kom egendomen i privat ägo för att år 1939 doneras till kommunen Lecco som ett museum. Villans botaniska trädgård sträcker sig två kilometer längs sjön och har ett stort antal växter planterade på terrasser. Läget vid sjön ger ett milt klimat som gör att växter från andra delar av världen kan trivas här. Vi ser agave, citrusträd, lagerströmia, Nerium oleander, eukalyptus och mycket mera. År 2013 planterades mer än tusen nya arter och oavsett årstid kan besökare njuta av en formlig explosion av färg, form och doft!

En halvmil längre bort ligger byn Anzano del Parco där vi stannar vid adelsfamiljen Carcanos egendom Villa Carcano. Den majestätiska villan byggdes i slutet av 1700-talet i neoklassisk stil och omges av en stor och grönskande park i romantisk stil med många sällsynta arter. Parken som ingår i föreningen Grandi Giardino Italiani är öppen för besök på våren och hösten. Vi tar en avkopplande promenad till skogsområdet med sin lilla sjö och ser trädgården. Markisen i egen hög person tänker närvara vid vårt besök för att med stor entusiasm visa oss sina ägor och en del av den vackra villan. Efter promenaden serveras vi en lätt lunch inne i villan eller utomhus.

Vi har nu kommit in i provinsen Monza e Brianza, där förmögna Milanobor på 17- och 1800-talet byggde eleganta sommarvillor för att komma bort från värmen i storstaden. Vid byn Inverigo ligger egendomen Palazzo Perego Cremnago som är en av de mest storslagna villorna och kallas Brianzas Pärla. Villan uppfördes i mitten av 1700-talet i senbarockstil av familjen Perego som använde palatset som sommarbostad. Vid en ombyggnad anlitade man en av 1700-talets mest kända arkitekter, Giuseppe Piermarini, som också ritade det kungliga slottet Villa Reale i Monza och Il Teatro Alla Scala i Milano.

Framför villan ligger renässansträdgården – Giardino all'Italiana - med labyrinter, harmoniska terrasser, fontäner och statyer. Mitt i en av de ”strikta” labyrinterna planterande Russell Page ett körsbärsträd, vilket gör att Giardino all'Italiana verkar mindre strikt.

Vi äter lunch vid Villa Silvio Pellico och fortsätter sedan till den lilla byn Poirino. Vid egendomen Tenuta-Spinola-Banna öppnar markis Spinola-Banna sin privata trädgård för oss. Trädgården ligger vid hans egendom Tenuta Spinola-Banna och är en plats där markisparet uttrycker sin kärlek för blomsterprakt, träd, arkitektur och skönhet. På 1990-talet lades trädgården om av Russell Pages elev Paolo Pejrone till en förtjusande trädgård med fem trädgårdsrum som vetter mot fyra små anlagda sjöar. Kronjuvelen enligt Pejrone är rosenträdgården. ”Det viktigaste vid valet av rosorna är doften”, brukar han säga. Tenuta Spinola-Banna byggdes i slutet av 1700-talet och förutom herrgårdsbyggnaden finns ett litet slott och kyrka.

Vi återvänder till Turin och avslutar dagen med att äta middag tillsammans.

Dag 6, den 24 april. Hemresa.

OBS! Många trädgårdar är privatägda. Reservation för ändringar i dagsprogrammet på grund av oförutsedda händelser. Då resan innehåller många promenader är den inte lämpad för personer med gångsvårigheter.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fullständigt program

Dag 1, den 19 april. Flygresa till Milano. Hotel Metropole Suisse**** i Como. Välkomstmiddag. Flyget med SAS landar tidigt på eftermiddagen på Linateflygplatsen utanför Milano. Vid ankomsten möter vi resans Jamboguide Ulla Bovin Rugolo och ciceron Agneta Ullenius ute i ankomsthallen. Vi tar med bagaget till bussen och sätter kurs mot staden Como som ligger nära gränsen mot Schweiz, vid Comosjöns södra strand. Resan tar en dryg timme och vid ankomsten checkar vi in på fyrstjärniga Hotel Metropole Suisse, som ligger centralt, nere vid hamnen. Det är ett legendariskt hotell med en intressant historia. Byggnaden är kulturmärkt och här har kungligheter och celebriteter bott sedan ägarfamiljen Cassani öppnade hotellet år 1892. Rummen varierar i stil och är bekvämt inredda med badrum, minibar, TV, värdeskåp, luftkonditionering och gratis wifi. På kvällen äter vi middag tillsammans i hotellets restaurang Imbarcadero och lär känna varandra. [M]

Dag 2, den 20 april. Villa Carlotta i Tremezzo. Båttur på Comosjön till Villa Monastero. Efter en god frukost i hotellets restaurang träffas vi för dagens utflykt vid Comosjön. Vi börjar med att köra ett par mil längs den västra sidan, till den lilla byn Tremezzo som hör till den exklusiva gruppen ”Italiens vackraste byar”. Längs sjön ligger pampiga villor och lyxhotell där man förr kunde stöta på kända personer som Giuseppe Verdi, drottning Viktoria och Kaiser Vilhelm. Det finns många kända trädgårdar vid Comosjön och en av de mest besökta och beundrade är Villa Carlotta. Den majestätiska villan som har utsikt mot Bellagio-halvön byggdes i slutet av 1600-talet. På 1800-talet ägdes den av prinsessan Marianne av Preussen, som gav den till sin dotter Charlotte – Carlotta. Med tiden kom villan att bli mycket omtalad då den är som ett konstmuseum, fylld av dyrbara konstföremål. Vi ser en storslagen park där man kan beundra tropiska växter, sekelgamla libanesiska cederträd, skulpturer, fontäner och blomsterrabatter med en otrolig artrikedom. På solbelysta terrasser växer ett överflöd av blommor och i april bjuder mängder av azaleor och rhododendron på en bedövande blomsterprakt. Den som är sugen kan äta något lätt på egen hand i Villa Carlottas cafeteria.

När vi är nöjda kör bussen oss tillbaka till Como. På kvällen äter vi middag tillsammans på en av stadens restauranger. [F,M]

Dag 3, den 21 april. Poggio a Castello, Villa Carcano och Palazzo Perego Cremnago. Till Grand Hotel Sitea***** i Turin. Efter frukosten lämnar vi Como bakom oss och startar dagens resa som har Turin som slutmål. På vägen skall vi besöka tre sevärda trädgårdar och äta en lantlig lunch. Vi har en halvtimmes resa till den underbara trädgården Poggio a Castello i Monguzzo, en trädgårdsjuvel som inte är öppen för allmänheten. Ägare är fotografen Piero Sierra och han har sedan 1991 byggt och utvecklat sin trädgård som har kallats en ”trädgårdarnas trädgård” av Italiens största trädgårdsmagasin, Gardenia. Trädgården är uppbyggd i engelsk 1900-tals stil och har tio trädgårdsrum harmoniskt utlagda runt bostaden. Ägaren väljer personligen ut alla växter och under en härlig promenad möter vi en symfoni av skönhet och sprakande färger.

Vi får tillfälle att beundra den vackra renässansträdgården med statyer, fontäner och andra vattenspel, majestätiska sekelgamla träd och charmerande blomsterfyllda rabatter. Vi ser några eleganta salar inne i palatset och kan förnimma den historia, konst och skönhet som präglade det eleganta livet under 1700-talet. Vi kommer fram till femstjärniga Grand Hotel Sitea i Turin tidigt på kvällen. Hotellet ligger mycket centralt och de bekväma rummen har badrum, minibar, kassafack, luftkonditionering, TV och gratis wifi. Kvällen är fri att utforska Turins restauranger på egen hand. Ulla kan ge bra tips. [F,L]

Dag 4, den 22 april. Stadsvandring i Turins historiska centrum, Castello di Pralormo. Efter att ha njutit av frukostbuffén börjar dagen med en stadsvandring i Turins historiska centrum. Det är promenadvänligt med eleganta torg och historiska byggnader såsom Palazzo Reale, det kungliga slottet, och Palazzo Madama där Italiens första regering sammanträdde. När landet enades på 1860-talet var Turin landets huvudstad 1861-1865. Numera är Turin mest känt för sin fina choklad och för bilmärket Fiat. Efter tid för lunch på egen hand kommer vi att ägna eftermiddagen åt ett av de privatägda slotten som finns i Piemonte, Castello di Pralormo. Byggnaden uppfördes på 1200-talet som en försvarsborg, och köptes i början av 1800-talet av greve di Prolormo som då var minister i regeringen. Han lät renovera byggnaden så att det skulle bli en påkostad och bekväm bostad för familjen. Han anlitade också den tyske landskapsarkitekten Xavier Kurten för att skapa den magnifika engelska trädgården.

Den nuvarande grevinnan Consolata Pralormo gjorde 1999 en resa till Holland och blev mäkta imponerad av de stora fälten med tulpaner. Hon beslöt att varje år låta ett stort hav av tulpaner i allehanda färger och påskliljor pryda deras stora trädgård. Under april månad kan besökare njuta av den imponerande färgprakten i utställningen som kallas för ”Messer Tulipano”. Kurten använde sig av traktens skönhet och sambandet mellan landskap-trädgård-hus. Hans stil liknas ofta med de engelska landskapsarkitekterna William Kent och Lancelot ”Capability” Brown. Vi återvänder till Turin och avslutar dagen med att äta middag tillsammans. [F,M]

Dag 5, den 23 april. Villa Silvio Pellico i Moncalieri. Tenuta Spinola-Banna i Poirino. Vi äter en lugn och skön frukost på hotellet innan det är dags för dagens utflykt. Byn Moncalieri ligger strax utanför Turin och här skall vi besöka Villa Silvia Pellico. Villan byggdes i slutet av 1700-talet av markisen av Barolo och har fått sitt namn efter den italienske författaren Silvio Pellico. Den ägs nu av Raimonda Lanza di Trabia och hennes man Emanuele Gamna. Egendomen har blivit deras livsverk och de har lyckats återställa trädgården till dess ursprungliga skick. Den planerades på 1950-talet av 1900-talets mest kända landskapsarkitekter, engelsmannen Russell Page. Trädgården öppnar sig som en oas och längs de välskötta gräsmattorna reser sig magnifika och majestätiska träd och buskar av olika slag.

Vi återvänder till Turin och avslutar dagen med att äta middag tillsammans. [F,L,M]

Dag 6, den 24 april. Hemresa. Efter frukost checkar vi ut från hotellet och lämnar Turin bakom oss. Vi kör till Linateflygplatsen utanför Milano där SAS flyg SK 690 skall ta oss till Stockholm/Arlanda. [F]

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fakta

Resans längd: 6 dagar, inklusive resdagarAntal deltagare: 16-30 personerAvresa: Den 19 april 2020
Hemresa: Den 24 april 2020Resans pris: 22.490 kr per person i delat dubbelrum
Allt detta ingår i priset:* Flygresa med SAS från Stockholm till flygplatsen Linate i Milano, i ekonomiklass.   Avresa från andra flygplatser på förfrågan.* Transfer flygplats-hotell-flygplats.* Två nätter i dubbelrum på Hotel Metropole Suisse**** i Como.
  Tre nätter i dubbel-rum på Grand Hotel Sitea***** i Turin.
   Hotellskatt.* 5 frukostar, 2 luncher och 4 middagar med måltidsdryck vin/vatten.* Rundresa enligt dagsprogrammet i modern buss med A/C.* Inträde och guidad visning av trädgårdarna vid Villa Carlotta,
  Villa Monastero, Poggio a Castello, Villa Carcano, Palazzo Perego,
  Castello Pralormo, Villa Silvio Pellico och Tenuta Spinola-Banna.* Stadsvandring i Turins historiska centrum.* Agneta Ullenius, trädgårdsredaktör och journalist, som ciceron.* Ulla Bovin Rugolo som Italienkännare och lokalguide på resan.Tillkommer:Dubbelrum för eget bruk 5000 kr.Dricks

Prisblad

Italienska trädgårdar - SvD accent 2020

Samtliga priser visas i SEK
Rundresa med svensktalande Jamboguide. Pris/person från Stockholm. Anslutning från annan ort på förfrågan och mot tillägg.

Avresedatum Antal hotell-nätter Paket vuxen Paket Ordin. bädd barn X-tra bädd
Del i dblrum Enkel-rum
19/4 5 22490 27490

ORT / Logi
(med reservation för ändringar)
Klass Antal nätter
COMO
Hotel Metropole Suisse
TURIN
Grand Hotel Sitea

I priset ingår flygplatsskatter, passageraravgifter och bränsletillägg med 1100 kr/person. Reservation för ändringar som kan medföra ett pristillägg.
Uppköp till SAS plus kan beställas på förfrågan. Det kostar 400 kr per väg. I SAS plus ingår en extra väska, fast track genom säkerhetskontrollen, tillgång till lounge med wifi samt en måltid med dryck på flygresan.
Anmälningsavgift är 4500 kr per person.

F= Frukost L= Lunch M = Middag

En resa för trädgårdsintresserade till Lombardiet och Piemonte i norra Italien. Ciceron på resan är trädgårdsskribenten Agneta Ullenius, lokalguide och reseledare är italienkännaren Ulla Bovin Rugolo. De berättar om trädgårdskonsten i Italien och tar oss med till åtta utvalda och sevärda trädgårdar vid Lago di Como och kulturstaden Turin.

Skriv ut "Fullständigt program" och "Fakta"

Avresedatum

Avresor 2020
* Få platser kvar ** En plats kvar
Boka din resa
Pris från
22 490 SEK

inklusive flygskatter och bränsletillägg

Detta ingår i priset
  • Åtta utvalda parker och trädgårdar