Australien_Banner3_shutterstock_226065202
Jambo ToursAustralienStora Australienresan

Stora Australienresan

En drömresa runt hela kontinenten.

Vi erbjuder marknadens mest kompletta och prisvärda rundresa i Australien. På denna resa snålas inte på något. Vi reser från väst till öst, från söder till norr och bor på riktigt fina hotell. Perth, Fremantle, Barossa Valley, Stora Barriärrevet, Ayers Rock och Sydney är bara några av resans många höjdpunkter.

Resan börjar i väster med staden Perth och kryssning på Swan River. Härifrån fortsätter vi till det välkända vindistriktet Barossa Valley där vi äter lunch bland vinrankor och provar prisbelönta viner. Vidare längs Great Ocean Roads vackra kuststräcka och De tolv apostlarna. Vi njuter av den botaniska trädgården och restaurangerna i Melbourne innan färden fortsätter till Barriärrevet och regnskogens rika natur och djurliv. Vi seglar med katamaranen ”Ocean Spirit” för att snorkla och bada före vandringen genom Daintree nationalpark. Här finns en av världens äldsta regnskogar, där vi färdas med flodbåt längs mangroveklädda flodstränder, för att spana efter både saltvattenskrokodil och tropiska fåglar. Vi besöker även det aboriginska kulturcentret för att lära mer om ursprungsbefolkningens kultur med jakt, drömspår och rituella danser.
     Därefter väntar Uluru, eller Ayers Rock, som den också kallas. En gigantisk monolit mitt ute i öknen, med sällsamma färgskiftningar som soluppgången skapar. Då Uluru är helig för aboriginerna klättrar vi inte upp på klippan, utan vandrar i stället nedanför den. Vårt australiska äventyr avslutas på bästa sätt i en av världens vackraste städer – Sydney. Vi gör en upptäcktsfärd i de historiska kvarteren The Rocks, upplever Sydney Harbour och njuter av Bondi Beach, surfarnas paradis.
     De som önskar kan också lägga till ett par extra dagar i Sydney. Det går också utmärkt att fortsätta med sol och bad på paradisiska Fiji.

Typ av resa: Jambo Ensemble Rundresor på svenskaJambo Ensemble Rundresor på svenska
Resans längd:
21 dagar
Antal deltagare:
15–26
Kombinera med
  • Sydney, Australien
  • Rarotonga, Cooköarna
  • Tilläggspaket Söderhavet med Fiji

Programöversikt

Dag 1. Avresa till Perth. Avresa på eftermiddagen från Skandinavien till Perth.

Dag 21. Hemkomst. Ankomst till Skandinavien.

Dag 1. Avresa till Perth.

Avresa på eftermiddagen från Skandinavien till Perth.

Dag 2. Ankomst Perth.

Dag 3. Månlandskap i Pinnacle-öknen.

Dag 4. Kryssning på Swan River.

Dag 5. Kulturstaden Adelaide.

Dag 6. Vinprovning i Barossa Valley.

Dag 7. Kuststaden Mount Gambier.

Dag 8. Great Ocean Road och De tolv apostlarna.

Dag 9. Melbourne och pingvinparad på Phillip Island.

Dag 10. Ledig dag i Melbourne.

Dag 11. Tropiska Cairns.

Dag 12. Med båt genom Daintree nationalpark.

Dag 13. Katamaransegling på Barriärrevet.

Dag 14. Aboriginernas Kuranda.

Dag 15. The Outback.

Dag 16. Soluppgång över Uluru, Ayers Rock.

Dag 17. På upptäcktsfärd i Sydney.

Dag 18. Sydney Aquarium och egna strövtåg.

Dag 19. Ledig dag för egna strövtåg.

Dag 20. Hemresa.

Dag 21. Hemkomst.

Ankomst till Skandinavien.

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Fullständigt program

Dag 1. Avresa till Perth. Avresa på eftermiddagen från Skandinavien till Perth. [Måltider på flyget]

Dag 2. Ankomst Perth. Välkommen till västra Australien och Perth. Vid ankomst samlar vår Jamboguide ihop gruppen för vidare transfer till hotellet i Fremantle. Vi checkar in och har resten av dagen och kvällen på egen hand. [Måltider på flyget]

Dag 3. Månlandskap i Pinnacle-öknen. Förmiddagen är ledig för att antingen vila ut eller bekanta sig med området kring hotellet. Hotellet ligger vid en park och det är nära till fiskehamnen och spännande shopping vid Fremantle Markets. På eftermiddagen åker vi kustvägen Indian Ocean Drive norrut tills vi kommer till ökenområdet Pinnacle Desert med sina märkliga klippformationer. Likt pelare pekar de upp mot himlen och det hela påminner om ett månlandskap. Vi kommer fram lagom till solnedgången och vi hoppas vädergudarna bjuder oss på vackra vyer. När mörkret faller fortsätter vi till fiskebyn Cervantes för middag på en traditionell australiensisk krog och en smak av det äkta Australien. Förhoppningsvis kan vi även njuta en klar stjärnhimmel. Vi beräknar vara åter på hotellet klockan 22.00. [F–M]

Dag 4. Kryssning på Swan River. Efter frukost kryssar vi på Swan River. Färden börjar i Fremantle och går uppströms till centrala Perth. Stadsrundturen fortsätter med ett besök i Perthbornas favoritpark Kings Park, med den blomstrande botaniska trädgården. Vi promenerar i parken och går bland annat på gångvägar högt upp bland trädtopparna och bjuds på en vid vy över staden och floden. Stadsbilden speglar både moderna byggnader och koloniala som uppfördes av straffångar under 1850-talets andra hälft. Åter till hotellet sen eftermiddag. [F]

Dag 5. Kulturstaden Adelaide. Frukosten blir idag medhavd eftersom vi flyger tidig morgon till Sydaustraliens huvudstad Adelaide. Vid ankomst gör vi en stadsrundtur i denna miljonstad, som trots storleken ändå lyckats behålla sin småstadscharm. När staden planerades på 1800-talet bestämdes att var man än befann sig i staden skulle man alltid ha nära till en park. I dag är Adelaide känd som en ledande festivalstad med rikt kulturliv. Det är lätt att hitta, tack vare det rutmönster som stakades ut redan vid grundandet år 1836. Kvällen fri att utforska Adelaides fina utbud av restauranger. [F]

Dag 6. Vinprovning i Barossa Valley. Heldagstur till ett av världens mest kända vindistrikt, Barossa Valley. Den vackra dalen ligger en dryg timmes resa nordost om Adelaide och står för mer än hälften av Australiens vinproduktion. Här råder medelhavsklimat med milda vintrar och torra somrar och den skiftande jordmånen lämpar sig utmärkt för vinodling. I området finns mer än hundrafemtio vingårdar. Vi besöker två av dessa för vinprovning och dagens lunch serveras på den ena. Åter till hotellet i Adelaide på eftermiddagen. [F–L]

Dag 7. Kuststaden Mount Gambier. Idag inleds den två dagar långa bussresan längs Great Ocean Road mot Melbourne, men först görs ett besök i den lilla staden Mount Gambier. Färden går längs kusten. Vid lunchtid har vi nått någon av de mindre städerna Kingston eller Robe. Som i många kuststäder är havets läckerheter i fokus. Innan vi kommer till det gemytliga hotellet i Mount Gambier, stannar vi till vid en av de unika kratersjöarna på Mount Gambier, som också gett staden dess namn. Utsikten från Blue Lake är omskriven. [F–M]

Dag 8. Great Ocean Road och De tolv apostlarna. Bussfärden fortsätter mot Melbourne. Vid orten Allansford börjar den dramatiska kuststräcka som är känd under namnet Great Ocean Road. Den fortsätter 25 mil till staden Torquay. Vägsträckan är också världens största krigsmonument, tillägnat offren under första världskriget. Längs vägen finns flera landmärken, och det mest kända är De tolv apostlarna, en grupp kalkstensklippor i havet. Ankomst till Melbourne under sen eftermiddag. Delstaten Victorias huvudstad är med 5,3 miljoner invånare Australiens största stad. Länge var den också landets ekonomiska och finansiella centrum, något som inte minst syns på alla pampiga bankhus och andra officiella byggnader, många med anor från slutet av 1800-talet då Australiens största guldrusch gjorde ”Marvellous Melbourne” till en av världens största och rikaste städer. Gemensam middag på hotellet. [F–M]

Dag 9. Melbourne och pingvinparad på Phillip Island. Under förmiddagens stadsrundtur bekantar vi oss med både det historiska och moderna Melbourne. På eftermiddagen beger vi oss till ön Phillip Island som kanske främst är känd för sin koloni av dvärgpingviner. Varje kväll tågar pingvinerna upp på stranden på väg till sina bon i en parad då de återvänder från havet efter dagens fiske. Men här finns också ett center för bevarandet av öns population av de kärvänliga koalorna. Till middag blir det grillat på australiensiskt vis. Åter till hotellet sen kväll. [F–M]

Dag 10. Ledig dag i Melbourne. Hela dagen står till eget förfogande i denna gourmetstad med Australiens största utbud av högklassiga restauranger och utsedd till världens vänligaste dessutom. Jamboguiden hjälper gärna med tips och råd. [F]

Dag 11. Tropiska Cairns. Morgonflyg till tropiska Queensland och kuststaden Cairns. Vi bor ett stenkast från havet och stadens centrum. Eftermiddagen ledig för avkoppling och egna upptäcktsfärder. [F]

Dag 12. Med båt genom Daintree nationalpark. Idag reser vi djupt in i regnskogen till Daintree National Park och börjar med en promenad i regnskogen. Detta är en av världens absolut äldsta, tropiska regnskogar. Sedan 1988 finns området med på Unescos världsarvslista och skogen är idag fristad för många sällsynta och utrotningshotade växt- och djurarter. Lunch och därefter kryssar vi med båt på Daintree River. [F–L]

Dag 13. Katamaransegling på Barriärrevet. Vi hissar segel på den lyxiga katamaranen ”Ocean Spirit” och seglar ut till Stora barriärrevet. Hela dagen tillbringas på havet med möjligheter att både bada och snorkla vid ett av världens största korallrev, som består av en samling av 2 900 individuella rev och över 900 öar med en sammanlagd längd av 260 mil! Ombord serveras en lunchbuffé och den som vill provdyka kan göra det för en extra kostnad (150 AUD för ett provdyk). [F–L]

Dag 14. Aboriginernas Kuranda. Avresa med buss till Freshwater Rail Station utanför Cairns. Härifrån tar vi det historiska tåget till Kuranda Village, en spektakulär tågresa genom tunnlar, längs bergsbranter och över broar till konstnärsstaden Kuranda som ligger omgiven av regnskog. Med linbana glider vi i väg på en drygt sju kilometer lång färd över regnskogen, som också är ett världsarv. På Rainforestation Nature Park äter vi lunch och ser en dansföreställning utförd av aboriginer, som även försöker lära oss kasta bumerang och jaktspjut. [F–L]

Dag 15. The Outback. Frukosten blir även idag medhavd eftersom vi flyger tidig morgon till ”the Outback”, i det som kan upplevas som en enorm röd öken. Vi landar i staden Ayers Rock och beger oss till Kata Tjuta nationalpark och klippformationerna som även kallas The Olgas. Vi hinner med en kort vandring innan vi fortsätter till hotellet för lunch. Efter incheckningen och strax före solnedgången beger vi oss till den berömda klippan Ayers Rock för att njuta både bubbel och naturens skådespel medan solen går ned. [F–L]

Dag 16. Soluppgång över Uluru, Ayers Rock. Tidigt denna morgon ser vi solen gå upp över Uluru, eller Ayers Rock som den också kallas. Aboriginerna menar att marken under den gigantiska monoliten är ihålig och där finns en energikälla de kallar ”Tjukurpa”, ”The Dreamtime”. Det är fascinerande att se klippans färgspel i soluppgången! Vi återvänder till hotellet för frukost, checkar ut och fortsätter med en tur och korta promenader runt klippan för att höra mer om spännande legender. Vid lunchtid flyger vi vidare mot Sydney, kontinentens äldsta och mest kända stad, grundad av amiral Arthus Phillip år 1788, vid Sydney Cove. Här bor vi centralt med shopping och restauranger runt knuten. Middag på egen hand. [F]

Dag 17. På upptäcktsfärd i Sydney. Efter frukost görs en stadsrundtur i Sydney. Många av platserna vi besöker klingar bekant som Sydney Harbour Bridge och The Rocks med historiska anor och Australiens äldsta pub. Vi färdas genom Paddington, China Town, affärsdistriktet och tar en promenad på kända Bondi Beach där vi också intar en gemensam lunch. Efter lunch är det dags för guidad rundvandring i Sydneys operahus, som ritats av den danske arkitekten Jörn Utzon. [F–L]

Dag 18. Sydney Aquarium och egna strövtåg. På morgonen besöker vi stadens fascinerande akvarium. Eftermiddagen fri för egna upptäcktsfärder i världsstaden. Passa på att upptäcka det centrala och livliga hamnområdet Darling Harbour eller en båt som gör rundturer i en av världens största hamnar. Eller varför inte passa på att ta färjan över till Manly för lite sol och bad om vädret tillåter. [F]

Dag 19. Ledig dag för egna strövtåg. Tips på saker att se och göra får ni av vår Jamboguide. På kvällen samlas vi för gemensam middag. [F–M]

Dag 20. Hemresa. Idag påbörjar vi resan hem mot Skandinavien igen. För de som önskar ett par dagar med sol och bad efter resan föreslår vi att förlänga med paradisiska Fiji. [F–Måltider på flyget]

Dag 21. Hemkomst. Ankomst till Skandinavien. [Måltider på flyget]

[F=Frukost L=Lunch M=Middag]

Boende

Antal nätter: 3
Ort: Fremantle

Esplanade Hotel Fremantle

Beskrivning

På hotellet finns två restauranger, två barer, room service, två utomhuspooler, bastu, spa, gym och parkering.

Rum

På alla rum finns fritt wifi, TV, kassafack, kaffe- och tekokare, minibar, hårfön, strykbräda, strykjärn, luftkonditionering och balkong.

Läge

Beläget 20 minuter från Perth och 30 minuter från flygplatsen. Till Fremantles centrum tar det endast ett par minuters promenad och närmaste strand når du med en kort promenad på ungefär fem minuter.

Antal nätter: 2
Ort: Adelaide

Peppers Waymouth Hotel

Beskrivning

Förstaklasshotell med inomhuspool, gym, spa och restaurang.

Rum

202 rum i olika kategorier. Rummen är moderna med golv-till-takfönster. Gratis wifi, tv, kassafack, minibar, luftkonditionering och hårtork.

Läge

Beläget i centrala Adelaide cirka 10 minuters promenad till populära gågatan Rundle Mall.

Antal nätter: 1
Ort: Mount Gambier

The Barn

Beskrivning

Historisk och prisbelönt har den tidigare ladugården expanderat till hotell och restaurang. Boende sker i moderna längor i rymliga rum. Köket har blivit uppmärksammat för sina kötträtter från den egna uppfödningen. Vinkällaren innehåller fina viner från områdets olika vingårdar.

Rum

32 rymliga rum byggda i enplan med gratis wifi, luftkonditionering, terrass, minibar, tv/cd, kassafack, kaffe/tebryggare, hårtork.

Läge

Beläget cirka 10 minuter med bil utanför centrala Mt Gambier.

Antal nätter: 3
Ort: Melbourne

Clarion Suites Gateway

Beskrivning

På hotellet finns pool, bar, tillgång till gym i närbelägen byggnad, parkering, restaurang och rumsservice.

Rum

120 rum i olika kategorier. Ingångsnivån erbjuder pentry, strykbräda, strykjärn, TV, wifi mot tillägg och badrum med dusch.

Läge

Ett centralt beläget hotell med gångavstånd till Yarrafloden, butiker, sevärdheter, restauranger och teatrar.

Antal nätter: 4
Ort: Cairns

Pullman Cairns International

Beskrivning

"Lyxig fransk gästfrihet och läckerheter ur det lokala köket" är den egna beskrivningen och har snabbt blivit ett av de mest populära hotellen. Restaurang och bar, trivsamt poolområde med soldäck, gym och spa erbjuds gästerna. Gratis wifi i allmänna utrymmen.

Rum

321 rymliga rum med utsikt över hamnen, bergen och stan. Rummen har balkong, tv, badkar/dusch, luftkonditionering, kassafack, minibar, hårtork. Wifi finns mot tillägg.

Läge

Utmärkt läge vid hamnen nära till populära strandpromenaden The Esplanade.

Antal nätter: 1
Ort: Ayers Rock

Desert Gardens

Beskrivning

På hotellet finns pool, restaurang, bar, kafé och kassafack.

Rum

218 rum med gratis wifi, minibar, te- och kaffekokare, luftkonditionering, TV, hårtork, strykjärn, strykbräda och balkong eller veranda.

Läge

Beläget i närheten av den kända sevärdheten Ayers Rock.

Antal nätter: 4
Ort: Sydney

The Grace Hotel

Beskrivning

Anrik byggnad från 1920-talet i art-deco stil. Hotellet hyser restauranger, pool och gym.

Rum

382 rymliga rum med internet, kassafack, hårtork, 24 timmars rumsservice m.m.

Läge

Beläget i centrala Sydney med närhet till shopping och restauranger. Promenadavstånd till Darling Harbour,

Fakta

Typ av resa: Jambo Ensemble
Resans längd: 21 dagar
Min/max antal deltagare: 15–26
Avresor 2024: 15/1, 12/2, 7/10, 11/11, 16/12.
Avresor 2025: 13/1, 10/2.

Detta ingår i priset
• Visum till Australien
• Flygbolagens bränsletillägg, avgifter och skatter, f.n. cirka 10 000 kr

I priset ingår ej
• Dricks, räkna med 70 AUD till chaufför och bärare på hotellen. Betalas på plats till Jamboguiden som sköter fördelningen.
• Drycker

Visum
Visum krävs.

Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter avresa från landet.

Tidigare har Jambo Tours kunnat hjälpa till med visumansökan till Australien kostnadsfritt. Från och med säsongen 2023/2024 kan vi dock inte längre göra det. Detta på grund av mängden personliga frågor som behöver besvaras. Visumet till Australien är fortsatt kostnadsfritt, men varje resenär behöver ordna visum på egen hand.

Visum söker ni kostnadsfritt via denna länk: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-listing/evisitor-651.

Behöver du hjälp med din visumansökan finns möjlighet att vända sig till Visumservice. Genom Jambo Tours samarbete erhåller du dessutom 10% genom att använda följande länk vid beställning: https://visumservice.se/visum100740.

Kombinationer/förlängningar
Resan går att förlängas med extra dagar i Sydney och/eller sol- och bad på Fiji.

Med reservation för eventuella ändringar i programmet.

Kombinationer

Sydney, Australien

Välkommen till en av världens vackraste städer – Sydney, med sitt magnifika operahus, berömda Harbour Bridge, det gamla hamnområdet The Rocks och nya spännande Darling Harbour. Kosmopolitiska Sydney är ett måste för varje Australienresenär. Klimatet är skönt året om och här finns ett rikt utbud av attraktioner och nöjen som t ex Paddys Market (helger), Taronga Zoo och Botaniska Trädgården.

Rarotonga, Cooköarna

Tilläggspaket från Nya Zeeland och Australien

Leende ansikten och mjuka toner från en akustisk gitarr. Doftande blomsterkransar runt halsen och ett vänligt ”Kia Orana!”. Sakta sjunker fötterna ner i den vita finkorniga sanden på väger ner mot det första doppet i den ljumma blå lagunen. Lunchen står framdukad med tropiska frukter och färsk fisk under kokospalmens svalkande skugga. Det finns en plats där drömmen om Söderhavet förverkligas – Rarotonga.

Tilläggspaket Söderhavet med Fiji

Besöket i Australien ger också möjlighet att förverkliga drömmen om Söderhavet. Drygt 300 mil från Sydney ligger det tropiska paradiset Fiji, som efter hundra år som brittisk koloni blev självständigt år 1970. Landet består av flera hundra öar, varav ett hundratal är bebodda. Våra resor går till den viktigaste ön, Viti Levu, som har både flygplatsen och huvudstaden Suva. Ön omges av korallrev och har höga berg med stora regnskogar. Klimatet är tropiskt med en behaglig temperatur året runt. Det faller nederbörd nästan varje dag, allra mest under perioden januari-mars.

Fijis varierade natur gör att ögruppen har mycket att erbjuda. Här njuter man av stillahavsmiljön, med långa vita stränder och skuggande kokospalmer. Havet är kristallklart med spännande rev och i lagunerna snorklar man bland fiskar och koraller i alla regnbågens färger. Du finner också höga berg täckta av urgammal regnskog.

Prisblad

Stora Australienresan 2017-25

Samtliga priser visas i SEK
Rundresa med svensktalande reseledare. Pris/person från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo.

Avresedatum Antal hotell-nätter Paket vuxen Paket Ordin. bädd barn X-tra bädd
Del i dblrum Enkel-rum
7/10 18 99890 119290 99890
11/11 18 101350 120990
16/12 18 111450 131090
13/1, 10/2 18 102990 122990

ORT / Logi
(med reservation för ändringar)
Klass Antal nätter
Desert Gardens Hotel
SYDNEY
The Grace

I priset ingår flygbränsletillägg, flygplatsskatter och säkerhetsavgifter. Dessa är för närvarande cirka 11 000 kr.

Flygbolagens avgifter och bränsletillägg kan justeras med kort varsel. Exakt pris fastställs på biljetteringsdagen.

Skriv ut "Fullständigt program" och "Fakta"